הליכים משפטיים בהוצאה לפועל

מנתוני רשות האכיפה והגבייה עולה, כי למעלה מ- 400,000 תיקי הוצאה לפועל נפתחים מידי שנה בישראל. במאמר זה נעמוד על הליכי ההוצאה לפועל ונציין מספר המלצות חשובות שכדאי מאוד לקבל מעורך דין העוסק בהוצאה לפועל – הן כ"חייב" והן כ"זוכה".

 

מהם סדר ההליכים בהליכי הוצאה לפועל?

הליכים משפטיים במסגרת ההוצאה לפועל הם כדלהלן:

כיצד הכל מתחיל? – הכל מתחיל בפסק דין לטובת צד מסוים – אדם, חברה וכד' – אשר צד אחר חייב לו כסף. הצד אשר לטובתו ניתן פסק הדין מוגדר כ"זוכה", בעוד הצד אשר פסק הדין הוצא נגדו מוגדר כ"חייב". גם שיקים "חוזרים" ושטרי חוב שונים נחשבים כפסק-דין לטובת ה"זוכה".

פתיחת תיק הוצאה לפועל – לאחר שניתן פסק-דין, הזוכה יכול לפנת לאחת מלשכות ההוצאה לפועל על-מנת לפתוח תיק. הזוכה יחויב לשלם על כך אגרה, וייתכן שישלם אגרות נוספות במהלך ההליכים. אלא שהחייב יחויב לשלם לזוכה גם סכומים אלו בעת פריעת החוב. כמו כן, אם בשעת פתיחת התיק ישכור הזוכה את שירותיו של עורך דין הוצאה לפועל, הרי שהחייב ייאלץ לשלם 10% משכר הטירחה.

עם פתיחת התיק, תשוגר לחייב אזהרה בדואר רשום על כך. מהרגע שהחייב מקבל את האזהרה, יש לו 20 יום להחליט אם להשיב את החוב, או לטעון טענת נגד.

עיקול נכסים – במידה וקיים חשש שהחייב יעלים רכוש עם קבלת האזהרה, רשאי עורך דין הוצאה לפועל של הזוכה לבקש מראש ההוצאה לפועל לעקל את רכוש החייב בטרם מסירת האזהרה. מדובר בעיקול באמצעות רישום (ולא בפועל) של רכוש וכסף שלחייב יש בהם זכות המצויים בידי צד ג', וכן במיטלטלין של החייב. רק במקרים נדירים יתבצע עיקול בפועל.

 

מהן המלצות עורך דין הוצאה לפועל ל"חייב" בנוגע לטענות הגנה?

לחייב יש שתי טענות עיקריות אותן הוא יכול להעלות:

טענת "פרעתי" – אם החייב פרע כבר את החוב לזוכה הוא יכול לטעון שפרע את החוב, או אם לאחר פסק הדין נוצר חוב של הזוכה כלפי החייב, יכול החייב לבקש לקזז חוב זה מהסכום שחייב לזוכה. על החייב למלא תצהיר על נסיבות פריעת החוב ולנהל דיון בפני ראש ההוצאה לפועל במטרה לשכנע אותו שהוא דובר אמת. לשם כך, מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין הוצאה לפעול מנוסה.

כשלון תמורה – החייב יכול להגיש תצהיר המאושר על-ידי עורך דין הוצאה לפועל, ובו הוא טוען כי לא קיבל מהזוכה את התמורה לכספו. יש להבחין בין מצב בו החייב לא קיבל תמורה כלל, שאז הוא יכול לא לשלם לזוכה, לבין מקרה בו הזוכה נתן לחייב חלק מהתמורה, שאז על החייב לשלם לזוכה את מלוא הסכום ויוכל להגיש נגדו תביעה עבור התמורה שלא ניתנה לו.

כמו כן, אם הזוכה העביר את השיק של החייב לצד ג', ועל השיק לא היה "למוטב בלבד" או "לא סחיר", אותו צד ג' יוגדר כ"אוחז כשורה" והכסף יישאר בידיו, ובלבד שהתקיימו התנאים הבאים: הא פעל בתום לב, לא ידע על פגמים בעסקה, בזכותו של הזוכה על השיק, או על טענות נגד פירעון השיק וקיבל את השיק לפני מועד הפירעון הרשום בו.

 

מהן המלצות עורך דין הוצאה לפועל ל"חייב" לעניין "חקירת יכולת"?

במידה וטענות ההגנה של ה"חייב" נדחו, הוא יתבקש למלא שאלון על יכולתו הכלכלית על-מנת לקבוע מהו גובה ההחזר החודשי שיהיה עליו לשלם לזוכה. בין היתר נלקחים בחשבון הכנסותיו והוצאותיו השוטפות של החייב, הכנסות בן/בת הזוג, רמת החיים, אופן יצירת החוב (התרשלות או ערבות) ועוד. לכן מומלץ לצמצם ברמת החיים, בחשבונות השונים (חשמל, מים, טלפון) ובעיקר לשמור על "פרופיל" נמוך (לא "לנקר עיניים").

לסיכום, הליכי הוצאה לפועל עשירים בפרטים שונים שלא כל אדם מן השורה בקיא בהם. לכן מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין הוצאה לפועל מומחה בתחום – בין אם אתה "זוכה" ובין אם אתה "חייב".

 

קורס איפור

איך בוחרים קורס מקצועי?

שוק העבודה המשתנה במהירות של ימינו מחייב בחירת קורס מקצועי נכון ומתאים לקצב המשתנה של חיינו. זוהי החלטה שלא רק סוללת את הדרך לצמיחה, אלא גם משפיעה באופן משמעותי על סיכויי הקריירה העתידיים. המסע למציאת הקורס המושלם כרוך בהבנת לא רק התשוקה והאינטרסים של האדם, אלא גם בהיבטים המעשיים כגון יכולת תעסוקה, ביקוש בשוק והנוף המשתנה של תעשיות שונות. "ניווט בדרך לקורס המקצועי הנכון: מדריך מקיף" נועד לצייד אנשי מקצוע שאפתנים בגישה מובנית לקבלת החלטה מכרעת זו. על ידי הגדרת מטרות תעסוקה בקפידה, מיפוי מיומנויות אישיות לצורכי השוק ושקילת פרמטרים קריטיים של הקורס, אנשים יכולים לקבל החלטות מושכלות התואמות את שאיפות הקריירה שלהם ודרישות התעשייה. מדריך זה מוקדש לפישוט התהליך המורכב של בחירת קורס מקצועי, ומבטיח שיהיה אבן דרך לקריירה מתגמלת.

ביובית

תחזוקת צנרת ביוב מדריך מקיף למניעת סתימות

תחזוקה וניקוי נכונים של צנרת הביוב חיוניים למניעת סתימות ולהבטחת פעילות תקינה של מערכת האינסטלציה שלכם. הזנחת משימה חיונית זו עלולה להוביל לתיקונים יקרים וריחות לא נעימים בבית או בעסק. במדריך מקיף זה, נדון בטיפים ובטכניקות יעילות שיעזרו לכם לתחזק ולנקות את צנרת הביוב שלכם, לשמור עליהם ללא סתימות ולפעול בצורה מיטבית.

משחקי חצר לילדים

6 משחקי חצר מרתקים לילדים שכל המשפחה תהנה מהם

כשמדובר ביצירת חוויות ביתיות בלתי נשכחות, מעט דברים יכולים לספק את השמחה והצחוק שמשחקי חצר מביאים לילדים. אם אתם מחפשים דרכים לספק חווית משחק לילדים הקטנים שלכם בחצר הביתית שלכם, אנחנו דאגנו לכם. הנה משחקי חצר לילדים שבטוח ישמחו וירתקו את כל המשפחה.

אל תעצרו כאן

יש עוד מה לגלות

אלגנטיות מעודנת: התמכרות לצלחות יוקרה לשבת ולחגים

כשמדובר בחגיגת שבת וחגים, ישנה רמה מסוימת של הוד שרבים שואפים להגיע אליה. לכל פרט, מהמטעמים על השולחן ועד לאווירת החדר, תפקיד מכריע ביצירת חוויה בלתי נשכחת ומשמעותית. מרכיב חיוני אחד שאסור להתעלם ממנו הוא בחירת הצלחות. סט צלחות יוקרתי יכול לרומם כל בית ולהוסיף אווירה של תחכום ואלגנטיות לחגיגות.

בקעת אונו | מידע בנושא נדל"ן

אם אתם מחפשים סביבה איכותית לגור בה, כדאי שתכירו את בקעת אונו. מדובר בעמק בשפלה, במעגל השלישי של גוש דן לאחר רמת גן, תל אביב וגבעתיים. בקעת אונו כוללת בתוכה מספר ערים, לרבות: קריית אונו, גני תקווה, יהוד-מונסון, סביון, אור יהודה וחלק מהשכונות המזרחיות של רמת גן. היישובים השונים בבקעת אונו מצויים בדרגות התפתחות שונות, אך אין ספק כי הבקעה כולה עוברת מתיחת פנים משמעותית ביותר הכוללת בין היתר: פרויקטים בתחום התחדשות עירונית בשכונות ישנות, הקמה של שכונות חדשות, הקמה של מתחמי תעסוקה ופנאי ומעל הכל הקמת הקו הסגול של הרכבת הקלה שעבור לאורך כביש 461 ויחבר את תושבי הבקעה ביעילות ובקלות לכל אזור גוש דן.